Tuesday 13 July 2010

karangan! ;D

heyy, iwani is here ;D well, i wanna share about my malay composition. since wiraa wanted to know what does its all about, so yeahh. im not gonna cerita semua. why? i didnt remember the contain clearly.. terlalu banyak.. heh.

the title ;
HARI YANG MALANG


ada seorang sahabat Amar, yang bernama Mally. Mally seorang yang suka pentingkan diri sendiri dan tidak berhati perut langsung.. dia mempunyai syarikat perusahaan yang besar.

Mally tidak tahu apa erti kesusahan. hidupnya di penuhi dengan kemewahan harta benda.. yang menyedihkan lagi, dia tidak ada perasaan kasih sayang walaupun dia sudaah beristeri.. dia suka merendahkan orang lain.. dan tidak suka menolong orang..

pada setiap pagi dan petang, Mally akan pergi ke pejabatnya.. tetapi, waktu jam kerjanya tidak tentu kerana dia adalah seorang bos. dia sering berkata 'ini syarikat saya. saya boleh buat apa sahaja' dia paling tidak ingin tahu tentang masalah syarikat. semua masalah syarikat dia menyerahkan kepada pegawai bawahannya..

pada suatu hari, Amar datang ke pejabat Mally untuk meminta sedikit pertolongan.. syarikat Amar mengalami masalah kewangan. dia menceritakan apa yang terjadi tentang syarikatnya.. Amar yang datang membawa harapan agar Mally dapat menolongnya. malah, Mally menolak untuk menolongnya. Mally berkata kepada Amar, 'wang saya bukan untuk menolong orang. awak carilah sahabat awak yang lain.' dengan perasaan hampa, Amar meninggalkan pejabat Mally tanpa mengatakan apa apa..

setelah beberapa bulan kemudian, syarikat Amar kembali seperti biasaa. Amar dapat pertolongan dari bapa saudaranya, Wira. Amar berasa sangat bersyukur kerana telah diberi pertolongan setimpal atas sikapnya yang suka bersabar.

tiba tiba pada waktu Amar dalam perjalanan pergi ke pejabatnya, dia menerima panggilan dari Mally. Mally mengkhabarkan bahawa pejabatnya telah terbakar. dia meminta tolong kepada Amar. pada awalnya, Amar berasa simpati tetapi apabila dia mengingati kisah yang berlaku beberapa bulan lepas, membuat dia sakit hati. Amar menutup panggilan Mally tanpa sepatah kata.

Mally sedar atas sikapnya yang suka mementingkan diri sendiri.. dia berasa menyesal tetapi semua itu sudah terlambat.. sekarang, Mally tinggal berseorangan di rumah yang kecil.. dia telah menceraikan isterinya pada beberapa bulan yang lalu. Mally berkerja sebagai pencuci kereta untuk menyara hidupnya sehari hari. malangnya hari Mally, dia yang biasanya duduk mengarahkan pegawai bawahannya untuk melakukan kerja, kini dia harus melakukan sendiri.

THE END!

does it make sense? macam inda. pasal aku ada lupaa aah. nyeh. biar tia eh, si wiraa saja faham tu ;p *kan sayang? heheh

No comments: